Zoek en kies je muziekdocent(e)

Muziek docentVeel informatie die je nodig hebt om gitaar of een ander muziekinstrument te leren spelen is via heel wat kanalen te vinden: internet, boeken, DVD's, YouTube filmpjes, enz. Helaas is daarbij veel incomplete en onjuiste informatie, met name op internet...

Wat je nodig hebt is een competente docent die je voorziet van juiste en volledige informatie, of foute of onvolledige informatie kan corrigeren en aanvullen. Dat scheelt je een hoop frustratie en tijd. Een docent kan reageren op jouw specifieke vragen en problemen en ziet jouw specifieke talenten, hoort jouw muziek. Hij/zij kan je adviseren over muziektheorie, gehoortraining, techniek, vingerzettingen, speelhouding, timing, veel beter dan een boek of website dat kan.

Sommige boeken zijn goed en er zijn ook vrij goede DVD's, we hebben internet tabs en YouTube, maar ze kunnen je nooit zo goed begeleiden bij het ontwikkelen van je kennis en vaardigheden als een goede docent dat kan. Een goede docent zorgt voor optimaal lesmateriaal dat past bij jouw interesse en niveau, zodat de lessen efficiënt zijn en veel rendement opleveren. Een docent geeft je een compliment als je het goed doet en corrigeert je fouten, praat je moed in als het eens niet zo lekker loopt. Hij/zij besteedt ook aandacht aan je studiemethoden, zodat je je studietijd ook goed benut. Al doende ontwikkel je zelfvertrouwen op je instrument en leer je steeds moeilijkere stukken goed te spelen. Een docent kan ook je creativiteit bevorderen, zodat je zelf steeds betere muziek leert schrijven of leert improviseren, als je dat wilt. Er wordt regelmatig gecheckt of je alles begrepen hebt en vragen stellen is altijd mogelijk. Met een goede docent kun je een niveau bereiken dat je met zelfstudie nooit zou hebben bereikt.

Helaas is muziekdocent geen beschermd beroep en iedereen kan zich zo noemen. Een conservatoriumdiploma zegt ook nog niet altijd alles. Iemand die geweldig kan spelen hoeft nog geen goede docent te zijn en zich kunnen verplaatsen in de problemen van minder getalenteerden.

Hoe herken je een goede muziekdocent?

Nu komt dan de cruciale vraag: hoe kun je als leerling een goede docent vinden en herkennen? Hier zijn wat vragen die je zou kunnen stellen, met commentaar:

  1. Wat is uw ervaring als docent? Kan ik een CV of getuigschriften zien? Hoeveel jaar ervaring heeft u en hoeveel leerlingen heeft u ongeveer gehad in die tijd?
    Ten minste 3 tot 5 jaar ervaring is het best, zeker niet minder dan een jaar. Geef de voorkeur aan een leraar die een redelijk tot groot aantal leerlingen heeft les gegeven. Het kost tijd om een goede docent te worden. Een docent leert aan de hand van ervaringen met verschillende leerlingen, met ieder hun specifieke problemen en leerstijlen. Elke docent maakt fouten in de aanpak aan het begin van zijn/haar carrière. Jij wilt liever niet een van die "proefkonijnen" zijn!
  2. Geeft u privéles of groepsles?
    Tenzij je een complete beginner bent, heb je beslist meer aan privéles!
  3. Welke stijlen muziek beheerst u het beste?
    Vraag dit vóórdat je zegt welke stijl je wilt leren! Veel docenten claimen dat ze in alle stijlen les kunnen geven. Tóch heeft elke docent zijn specialiteit/en. Als je een goede rockgitarist wilt worden, neem dan les bij een rockgitarist, als je een boogiewoogie pianist wilt worden, enz. Wil je meerdere stijlen leren, dan kan het nodig zijn om van verschillende docenten les te nemen. Voor een prille beginner maakt het misschien iets minder uit, maar zogauw je eenmaal een beetje kunt spelen...
  4. Wat kosten de lessen?
    Kwalitatief goede docenten zijn specialisten, ze zijn veel gevraagd en hebben vaak veel leerlingen en/of aanvragen. Die zijn dus meestal niet goedkoop. Reken op €30-50 per uur voor privéles. Dat een conservatoriumstudent of een gevorderde muziekschoolleerling die les geeft goedkoper is, is duidelijk. Als er ook nog geen belasting wordt betaald, is het helemaal duidelijk. De kwaliteit van de lessen zal zeker (veel) minder zijn en je hebt kans dat je veel tijd (en dus ook geld) verprutst door inefficiënte lesmethodes. Kijk dus niet naar de goedkoopste lessen, maar naar wat je kunt/wilt betalen. Neem evt. minder vaak les (eens in de twee weken?).
  5. Kunt u me iets vertellen over uw manier van lesgeven?
    Misschien wel de belangrijkste vraag! Iedereen kan zeggen dat hij al 100 jaar les geeft, 10.000 studenten heeft gehad en €1000 per uur kost, omdat hij/zij de beste is. Maar een onervaren docent kan lastig een antwoord geven op deze vraag. Als de docent jou niet kent, jouw niveau niet kent wat betreft spelen, theorie, gehoorontwikkeling, jouw interesses niet kent, jouw doelen niet kent en tóch begint te vertellen hoe je les zult krijgen, is het geen competente leraar. Een goede docent zel éérst vragen aan je stellen vóór hij deze vraag van jou beantwoordt!

Wat zou een ervaren en competente docent antwoorden op deze vraag? Dat hij geen leeerplan kan maken zonder uitgebreide kennis van de doelstellingen, het beginniveau, muzikale voorkeur, theoriekennis, gehoorontwikkeling, enz. Je kunt je (toekomstige) leraar tegemoet komen door eigen opnames te laten horen, als je die hebt, of de muziek te laten horen die je graag zou willen leren spelen. Het is duidelijk dat een 11 jaar oud jochie dat nooit een instrument heeft vastgehad en maar vaag kan aangeven wat hij wil leren spelen een andere aanpak behoeft dan een 33 jarige die al 16 jaar speelt en precies weet waar zijn tekortkomingen liggen en wat hij zou willen leren.

Waar moet je voor uitkijken?

Als een leerling vraagt hoe je een bepaalde techniek het beste uitvoert, hoe je je plectrum moet vasthouden, wat de beste vingerzetting is, hoe je beste speelhouding is, enz. En de docent geeft als advies "Doe het maar zoals voor jou het makkelijst aanvoelt", ben dan alert! Soms is namelijk de manier zoals die voor jou het meest natuurlijk aanvoelt helemaal niet de beste manier op de langere termijn! Het is de taak van de docent om jou de beste manier aan te leren en uit te leggen waarom dat de beste manier is. De docent doceert en laat je niet aanmodderen op een manier die je zelf bedacht hebt. Er is bijna altijd een goede en een verkeerde manier en je kunt natuurlijk het beste maar meteen de goede leren!

Het kan zo zijn dat een bepaalde docent erg goede leerlingen heeft, die geweldig spelen of zingen. Dat lijkt een goed criterium om een leraar op uit te zoeken. Vraag je dan af: dank zij of ondanks? Het kan zijn dat een leerling al erg goed of erg getalenteerd was en ondanks een niet zo goede docent tóch erg goed speelt. Het zegt al iets meer als je weet dat zo'n leerling blanco bij die docent is begonnen.

Sommige docenten adviseren hun leerlingen te leren van zo veel mogelijk bronnen en laten jou dan zelf uitzoeken wat het beste voor je werkt. Maar: hoe kun je dat weten? Hoe kun je weten wat de beste vingerzetting is voor een of andere toonladder? Hoe kun je weten of een bepaald stuk geschikt is voor jouw niveau? Daar is nu juist een docent voor: om te bepalen welk lesmateriaal op welk moment het meest geschikt voor jou is.

Ga er niet automatisch van uit dat iemand een goede docent is alleen omdat hij/zij zo goed speelt of allerlei stoere optredens doet of gedaan heeft. Er zijn héél wat zeer goede spelers met vaak zelfs conservatoriumdiploma's die GEEN goede docenten zijn! Een docent moet zich kunnen verplaatsen in jouw problemen en beschikken over communicatieve eigenschappen en leermethodes om jou vooruit te helpen. Een solist hoeft dat niet.

Extra pluspunten voor een docent

De volgende zaken zijn niet persé noodzakelijk voor een goede docent, maar ze kunnen je wél helpen!

  • Muziekpedagogiek, methodiek. Dat is: leren hoe je iemand anders muziekles geeft. Als een van je doelen is om zélf muziekdocent te worden, dan kun je veel profijt hebben van een docent die jou kan laten zien welke methodes er zijn om iemand iets bij te brengen. Of dat nu over technische, praktische of theoretische zaken gaat. Iemand die je wat kan vertellen over hoe met verschillende typen leerlingen om te gaan: extravert, verlegen, faalangstig, enz. Iets over verschillende leerstijlen.
  • Advies over opnemen. Hoe beter je wordt als musicus, hoe waarschijnlijker het wordt dat je ooit iets gaat opnemen. Dat kan in een studio, of zelf met je computer. Iemand die je tips kan geven over opnemen, arrangeren, mixen, produceren kan dan een grote hulp zijn.
  • Muziek business. Wil je je eigen CD promoten, optredens regelen, PR doen, je belasting regelen, rechten op je eigen nummers vastleggen, een eigen website maken, enz. dan is het een groot gemak als je leraar daar ervaring mee heeft en een eigen netwerk heeft.

Hoe vind je een docent?

Zoek eens op de volgende plaatsen:

  1. Muziekschool in de buurt. Erkende muziekscholen hebben uitsluitend bevoegde docenten in dienst. Hoewel dit niet altijd een garantie is voor een docent die bij je past, het zijn in elk geval geen beunhazen.
  2. Privé muziekscholen. Geen garantie dat daar allemaal goede docenten zitten: sommige privé "scholen" zijn eigenlijk lokalenverhuur aan iedereen die daar les wil geven.
  3. Studenten (of docenten) van een conservatorium geven vaak privélessen. Ook hier is een zekere kwaliteit gegarandeerd. Studenten zijn natuurlijk nog niet erg ervaren of geven les op een ander instrument of in een andere muziekstijl dan ze eigenlijk gestudeerd hebben...
  4. Bij veel muziekwinkels zit ook een lespraktijk. Anders kennen ze vaak wel docenten.
  5. Via websites als marktplaats.nl en dergelijke adverteren vaak docenten
  6. Gespecialiseerde sites met muziekdocenten

Bij 2 t/m 6 zit rijp en groen door elkaar. Er kunnen zeer kundige docenten tussen zitten, maar er zitten ook zelfbenoemde "deskundigen" bij waar je niet veel aan hebt. Stel een docent de bovenstaande vragen. Neem een paar proeflessen en besluit dan of je verder gaat of verder zoekt!

Tot slot

Stel je niet veel voor van de one-size-fits-all methodes, boeken of CDROMS, DVD's, lessen en video's op internet, die aan iedereen hetzelfde bieden. Iedereen is anders, heeft een ander niveau, andere interesses, andere leerstijl, andere doelen, andere talenten, andere muzieksmaak, maakt andere fouten. De lessen moeten hieraan aangepast zijn of worden voor een optimaal resultaat.

Een incompetente leraar kan je flink hinderen in je muzikale ontwikkeling. Dus als je niet of weinig vooruit gaat, ondanks voldoende oefenen (!), zoek dan een andere docent...

En: een leraar kan nóg zo goed zijn, zonder inzet van de leerling wordt het desondanks nooit wat!!!

Gebaseerd op een artikel van www.cleverjoe.com

Donatie

Dit is een gratis site, die al sinds 2003 voortdurend wordt uitgebreid en geactualiseerd. Als jij ook wilt dat dat zo blijft, doe dan een donatie aan Popschool Maastricht >>

QR code https://www.popschoolmaastricht.nl:443/college_kies_docent.php?menu=menuSongwriting

Bijgewerkt op: 22 April, 2017