Hoe lang moet of kan een song zijn?
De lengte van een liedje of instrumentaal nummer kan zo groot zijn als je als componist, songwriter, nodig vindt om je boodschap over te brengen. Een goed kort stuk schrijven is net zo moeilijk als een lang stuk schrijven dat vanaf het begin tot het einde boeit. Een relevante vraag is ook: Waarvoor gaat je muziek dienen? Om er geconcentreerd naar te luisteren, als achtergrond bij een film of bij je dagelijkse werkzaamheden, om op te dansen?
Maar er zijn nog meer factoren in het spel!
Mechanische en andere beperkingen
De gebruikte geluidsdrager legde vaak een beperking op wat betreft de langte van een song. De oudste geluidsdrager is de 78 toeren/minuut schellak grammofoonplaat. Doorsnede 25cm (10 inch) met een speelduur van maximaal 3 minuten. Binnen die tijd had je dus te blijven met je song. Eind jaren veertig verschijnt de 45 toeren single van vinyl. Nummers van maximaal zo'n 4 minuten waren nu mogelijk.
Het publiek luisterde naar en danste meestal op het geluid van een jukebox. Dit was een platenwisselaar waarbij je door het intoetsen van een code als "G3" en het inwerpen van wat muntgeld het daarbij behorende singletje kon laten afspelen. Zelf singles in bezit hebben was niet zo vanzelfsprekend. Veel jukeboxen waren zó ingesteld dat ze van elk plaatje maar 2½ minuut afspeelden. Daar gingen songwriters zich dus naar richten.
Met de steeds grotere rol van de radiozenders en later de TV raakte de jukebox uit de mode. De commerciële radiostations bleven 3-minutensongs spelen omdat de er genoeg reclameboodschappen tussendoor moesten en om veel variatie te kunnen bieden.
Met de nieuwere media 33 toeren LP (max. ongeveer 20 minuten per kant) en later CD (max. 74 min.) werd de maximale speelduur flink opgerekt. In het begin waren alle LP's eigenlijk gewoon verzamelingen van singles van rond de 3 minuten, later kwamen en met een heel nummer per kant en "conceptalbums" rond een thema, dubbel LP's en later dubbel CD's. Er kwamen nummers met minutenlange sferische intro's, uitgebreide improvisaties, complete concertregistraties.
Van commerciële nummers wordt vaak een korte single versie uitgebracht van een "te lange" song van een LP. Er zijn radiozenders die muziek op een hogere snelheid (enkele procenten) afspelen om meer muziek in een uur te kunnen proppen.
Halverwege de seventies kwam de punk op met simpele en korte, soms ultrakorte, nummers. Het was onder andere een reactie op de symfonische en vaak instrumentaal virtuoze nummers van de progrock. Hierbij was het dus de keuze van de componist die de lengte van de songs bepaalde. Nummers konden goedkoop in eigen beheer worden uitgebracht, bijvoorbeeld op compact cassette.
Met de komst van de internet streaming diensten als Spotify komen er weer andere factoren in het spel. Een artiest krijgt niets betaald als binnen 30 seconden de afgespeelde song wordt afgebroken. Geen lange intro's dus en soms songs die beginnen met het refrein om de kans dat de song in zijn geheel wordt afgespeeld te vergroten.
Donatie
Dit is een gratis site, die al sinds 2003 voortdurend wordt uitgebreid en geactualiseerd. Als jij ook wilt dat dat zo blijft, doe dan een donatie aan Popschool Maastricht >>
Bijgewerkt op: 14 November, 2024