Muzikanten vinden

Voor veel bands is het vinden van de perfecte muzikanten, of zelfs van acceptabele muzikanten, een groot probleem. Het lijkt simpel als je je realiseert hoeveel mensen met muziek maken bezig zijn, maar als je het geprobeerd hebt, weet je wel beter. Als je een fulltime profesionele muzikant wilt huren voor een goed betaald optreden, zijn er wel wegen om zo iemand te vinden: via artiestenbureau's, muziekscholen, conservatoria ed. In werkelijkheid vallen de meeste bands in de categorie hobby, parttime, eigen werk, weekendband, amateur. Als je voor deze soorten bands muzikanten zoekt die goed kunnen spelen (zingen) en ook nog qua persoon in de band passen is moeilijk.

("Finding bandmembers": Cliff Suttle, vertaling/aanpassing: Sander Sanders)

Laten we eens kijken wat het probleem is. Zeg, je woont in een grote stad woont van enkele honderduizenden inwoners. Je hebt een band van drie man, twee gitaren en drums, en je zoekt een bassist om je band compleet te krijgen. Er zijn misschien 5.000 of meer muzikanten in je stad. Daarvan zijn er misschien 100 bassist. Laten we zeggen dat je met je band niet veel verdient, dan blijven er misschien nog 70 van over. Je hebt een rock bassist nodig, die van jouw stijl muziek houdt: 15 over. Hij mag niet al in een andere band zitten: 8. Verder wil je iemand van jouw niveau, leeftijd en met dezelfde ambities, dan blijven er niet veel meer over. Dat zijn weinig bemoedigende statistieken. De vraag is dan ook nog: hoe vind je die paar bassisten die je zoekt? Hier onder volgen een paar ideeën, die je misschien kunnen helpen.

Kranten advertenties

Niet zo effectief als je misschien zou denken, misschien wel als je een fulltime professionele muzikant zoekt. Parttime muzikanten kijken echter zelden in deze advertenties. Als je een advertentie zet, bekijk dan eerst goed wat de doelgroep van de krant is en of die past bij degene die je zoekt. Er zijn ook huis-aan-huis krantjes, studentenkranten, de Vondst ed. waarin je gratis kunt adverteren.

  • Denk goed na over je tekst. Niets is erger dan een advertentie plaatsen in een krant met als resultaat dat je honderd mensen aan de telefoon krijgt die je allemaal niet wilt spreken (om 7 uur 's ochtends...).
  • Geef aan wat voor soort band het is: top 40, eigen werk, metal, oid.
  • Verder de huidige bezetting: drums, bas, zang enz.
  • Voorbeelden van andere bands in jullie stijl
  • Plannen ivm. optredens (1x per week, 1x per maand, 3x per jaar).

Laat als je advertentietekst lezen aan zo veel mogelijk andere muzikanten en luister naar hun commentaar. De beste vraag die je kunt stellen is: zou jij bellen op zo'n advertentie? Voorkom dus dat de verkeerde mensen bellen en zorg dat de ideale muzikant wél belt!

Posters in muziekwinkels ed.

De meeste serieuze muziekwinkels hebben een prikbord voor advertenties. Als het er niet is, vraag of ze er een maken, het zal potentiële klanten trekken. Voordeel van een poster in een muziekzaak, is dat daar een geselecteerd publiek naar toe komt, het zal beter werken dan een poster in een supermarkt. Zorg er voor dat je poster er goed uit ziet, geen handgeschreven vodje, dat geeft al meteen een slechte indruk van je band.

  • Maak het groot genoeg, A4 bijvoorbeeld. Misschien mag dat niet, kies in elk geval het grootste formaat dat wordt toegestaan.
  • Zet er een datum op. Op veel plaatsen worden oude advertenties na een maand of zo verwijderd. Kom tegen die tijd evt. terug om een nieuwe op te hangen, met een nieuwe datum.
  • Zet er info over je band op, logo, naam, evt. apparatuur en instrumenten die je van de gezochte muzikant verwacht, oefenplaats, hoe vaak je repeteert, evt ook wanneer, enz. Met andere woorden: selecteer al in een vroeg stadium.
  • Gebruik kleur indien mogelijk. Dat valt allicht meer op dan zwart en wit en ziet er professioneler uit. Zelfs zwart op gekleurd papier is al beter dan niets.
  • Zet naam en telefoonnummer/email oid. op makkelijk afscheurbare blaadjes. Dat voorkomt dat de eerste de beste enigszins geInteresseerde het hele ding meeneemt.
  • Neem plakband en punaises mee als je posters gaat ophangen. Je kunt niet van de winkelbaas verwachten dat hij dat levert...
  • Lees ook meteen andere advertenties: misschien is degene die je zoekt er al bij, of doe je goede ideeën op voor jouw advertentie.
  • Ga je logo of bandnaam niet met de hand tekenen, gebruik een computer. Een klungelig gemaakte advertentie straalt ook meteen een klungelig imago uit.
  • Maak kwalitatief goede kopieën, geen scheve maar half dekkende onscherpe, zie hierboven.
  • Plaak je poster niet over ander heen. Anderen zullen dat ook weer bij jou doen, of jouw poster er af scheuren.
  • Gefaxte of gemailde poster zien er niet uit.
  • Ga elke week kijken of je advertentie er nog onbeschadigd hangt, zo niet: verversen.
  • Maak de tekst en/of opmaak een een beetje anders, dan trekt het opnieuw de aandacht.

Mond tot mond reclame.

Niet onderschatten! De meeste bandleden worden zo gevonden. Praat met iedereen, niet alleen andere muzikanten. Laat weten wat je zoekt en wat voor band je hebt. Je buurman heeft misschien weer een neef en daar weer de buurjongen van... enz. Andere contacten: muzikanten die je ergens ziet spelen, muziekdocenten, muziekscholen, conservatoria, verkopers in muziekwinkels.

Internet

Er zijn steeds meer sites voor muzikanten waar je een categorie "muzikanten gezocht" of "muzikanten bieden zich aan" hebt. Zoek naar een site die zinvol is voor je regio. Wereldwijd naar muzikanten zoeken zal wel niet de bedoeling zijn... Werk mee aan het zinvol houden van de informatie op de site door je advertentie er ook weer op tijd af te halen, als dat niet automatisch gebeurt! Zie ook de links hier onder. Via Twitter, Facebook, Myspace enz. kun je natuurlijk ook proberen te werven.

Het telefoon interview

Ok, daar komen de telefoontjes dus binnen! Als je de bellers meteen goed interviewt, hoef je niet iedereen voor een auditie uit te nodigen.

  • Leg een notitieblokje klaar speciaal voor dit doel. Schrijf namen, telefoonnummers en andere belangrijke gegevens op. Misschien kun je ze in de toekomst nog eens gebruiken, of iemand anders er mee helpen.
  • Vraag ook hoe ze aan je telefoonnummer komen: zo leer je welke vorm van reclame effectief is geweest.
  • Maak een lijstje met de vragen die je wilt stellen. Stel in elk geval nog eens de vragen van je advertentie. Voorkom dat je mensen uitnodigt voor een auditie die overduidelijk ongeschikt zijn.
  • Stuur evt. een opname op en/of regel eerst een ontmoeting.

Auditie

  • Maak het niet te lang. Meestal is het vrij snel duidelijk of iemand (on-)geschikt is. Laat hem of haar 2 nummers instuderen, geef er 1 of 2 weken de tijd voor. Dat moet toch haalbaar zijn.
  • Als je alleen titels van nummers opgeeft, bedenk dan dat er verschillende uitvoeringen kunnen bestaan! Zorg dus dat het duidelijk is welk nummer, welke uitvoerende en welke versie wordt bedoeld. "Knocking on heaven's door" van Bob Dylan is iets anders dan hetzelfde nummer van Guns 'n Roses!
  • Als je een opname opstuurt om de nummers in te studeren, zet dan de toonsoorten bij de nummers. Van sommige nummers bestaan versies in andere toonsoorten. Zo kan het zijn dat iemand het nummer in B heeft ingestudeerd en het op de auditie ineens in C moet spelen...
  • Kies nummers die representatief zijn voor je stijl en waaraan je kunt horen wat iemand kan. Het hoeven niet de moeilijkste te zijn, maar ook niet de makkelijkste.
  • Begin je auditie met het makkelijkste nummer. Gaat dat slecht, dan is er al veel duidelijk. Gaat ook het tweede nummer goed, probeer dan een onvoorbereid nummer om iemands flexibiliteit en snelheid met instuderen te testen.
  • Als je wilt dat iemand kan noten lezen, akkoorden lezen of tab lezen, test dat dan ook op de auditie. Ben je een band met eigen werk of verwacht je dat iemand goed kan improviseren, ga dan ook wat jammen en geeft de muzikant de ruimte om wat te laten horen.
  • Natuurlijk is een auditie stress. Waarschijnlijk speelt iemand beter als hij is aangenomen en jullie wat beter kent.
  • Te laat op de auditie arriveren (zonder een erg goede reden), of onder invloed van alcohol of drugs arriveren zegt al meteen veel over de attitude...
  • Persoonlijkheid. Iemand kan geweldig spelen, maar als het een arrogante kwast is die zich meteen met alles gaat bemoeien, geeft dat waarschijnlijk problemen. Ook als iemand totaal niet communicatief is of anderszins niet past in de rest van de groep, gaat zich dat vrijwel zeker vroeg of laat wreken.

Veel succes met het vinden van de ideale medemuzikanten!

Links

Donatie

Dit is een gratis site, die al sinds 2003 voortdurend wordt uitgebreid en geactualiseerd. Als jij ook wilt dat dat zo blijft, doe dan een donatie aan Popschool Maastricht >>

QR code https://www.popschoolmaastricht.nl:443/college_muzikantenvinden.php?menu=menuBands

Bijgewerkt op: 22 April, 2017