Monitors

De monitors waar deze pagina over gaat zijn de monitors die bij live concerten gebruikt worden. Monitors zijn luidsprekerkasten (of oortelefoons) die dienen om de muzikanten te laten horen wat ze zelf spelen/zingen en wat de anderen zingen/spelen.

In de opnamestudio worden ook monutoer gebruikt, maar heel andere dan bij live concerten.

We maken onderscheid in:

Zonder goede monitors is het lastig of zelfs onmogelijk spelen/zingen voor de musici. Een goede monitormix is dus cruciaal. Vaak gebeurt het maken van de monitormix via dezelfde mengtafel (mixer) als de hoofdmix (Front Of House, FOH, mix), soms via een aparte monitormixer. Die staat dan meestal opzij van het podium. Zo kunnen de musici beter communiceren met de monitormixer. Als er teveel monitorgeluid in de microfoons terug komt, krijg je het beruchte "rondzingen" (feedback). Je hoort een piep- of zoem-toon die ontstaat doordat het monitorgeluid opnieuw versterkt wordt via een microfoon, nog weer harder uit de monitor komt, enz. Door microfoons en monitors zó op te stellen dat het geluid tegen de achterkant van de microfoon (die minder gevoelig is) straalt is al veel op te lossen. Zorg verder voor:

  • goede microfoons, die voor hun doel gemaakt zijn. Dus niet zingen via rondomgevoelige opnamemicrofoons oid.
  • Niet je hand om de microfoonkop heen houden, daardoor vermindert de richtinggevoeligheid
  • niet te hard monitorgeluid
  • niet te harde backline
  • backline versterkers zo opstellen/richten dat de betreffende muzikanten ze goed horen. Zo hoeven ze ook niet zo hard.
  • zachte instrumenten bij elkaar in de buurt op het podium zetten
  • harde instrumenten ook bij elkaar zetten
  • geen reflecties van het monitorgeluid via de achterwand of het plafond terug in de microfoons. Gebruik hiervoor backdrops, gordijnen, dempingsmateriaal.
  • goede monitors, die geen pieken in de weergave hebben bij bepaalde frequenties
  • monitor equalizing om de gevoelige frequenties af te zwakken
  • evt. een feedback-killer in de monitorkanalen. Maar verwacht er geen wonderen van!
  • geen compressie op de monitors
  • niet de complete mix op de monitors zetten. Zet alleen die instrumenten/vocalen er op die de muzikant nodig heeft om te kunnen spelen/zingen. Verder niets, of zo weinig mogelijk. Voor inearmonitors ligt dat uiteraard anders.
  • een goede relatie tussen de optredende musici en de monitormixer: je bent van elkaar afhankelijk!

 Nearfield monitors

Dit zijn vrij kleine monitors, die dicht bij de oren van de muzikant staan, vaak op een statief. Ze worden vooral bij unplugged concerten en andere niet te harde muziek gebruikt. Vaak enkele tientallen Watts, maar er zijn ook zwaardere. Meestal zijn ze actief: de versterker en de luidspreker(s) zitten in één kast. De musicus kan dan zelf volume en equalizing regelen.

Nearfield monitor

Midfield monitors

Iets grotere monitors dan nearfield monitors worden midfield monitors genoemd. Ze kunnen wat verder af staan van de musicus en hebben iets meer vermogen.

 Floormonitors

Dit zijn luidsprekers die op de grond liggen. Ze hebben vaak een wig-vorm (vandaar dat ze ook wel "wedges", wiggen, worden genoemd). Deze vorm zorgt ervoor dat het geluid goed gericht kan worden op de muzikanten. Floormonitors heb je vanaf enkele tientallen Watts, t/m honderden Watts. Je ziet ze vaak voor langs de rand van het podium liggen voor de vocalisten.

Floormonitor, wedge

 Sidefills

Zijn eigenlijk complete PA's, maar dan voor de musici. Je vind ze wel bij grote concerten aan beide kanten van het podium. Soms heeft de drummer een eigen sidefill vlak naast zich. Voor drummers met sterke oren... Groot nadeel van sidefills is dat het volumeniveau op het podium erg hoog wordt. Dat geluid komt weer terug in de microfoons en maakt het PA-geluid snel modderig.

Sidefill monitor

 Inearmonitors

Dit zijn de monitors in de vorm van een "gehoorapparaat". Hierover is een aparte pagina: inearmonitors

Inear monitor

 Bose L1 cylindrical radiator system

Dit is een vrij recente ontwikkeling van Bose. Intussen komen ook andere merken met iets dergelijks. De monitors bestaan uit meer dan manshoge cylinders waarin verticaal onder elkaar 24 kleine luidsprekertjes zijn gemonteerd. Dit wordt een line-array systeem genoemd. Het afgestraalde geluidsveld is hierdoor een horizontaal vlak en dient tevens als P.A.! De eindversterker is ook ingebouwd. De monitors staan op het podium, tussen de musici. Voor bas instrumenten horen er één of meer aparte baskastjes (subs) bij. De bedoeling is dat elke muzikant een eigen monitor heeft, met een eigen equalizer (Tonematch audio engine), effecten (galm ed.) en volumeregeling. Het systeem is compact, de cylinder bestaat uit een voet plus twee losse helften en vrij licht van gewicht. Voor niet te harde muziek zeer geschikt en natuurlijk klinkend. Het vervangt mixer, monitors én P.A. Voor niet te hoge geluidsniveau's prima geschikt.

Bose L1 system

Intussen maken ook andere fabrikanten iets dergelijks (HK audio elements systeem).

Links

Donatie

Dit is een gratis site, die al sinds 2003 voortdurend wordt uitgebreid en geactualiseerd. Als jij ook wilt dat dat zo blijft, doe dan een donatie aan Popschool Maastricht >>

Bijgewerkt op: 19 Juni, 2024